APP DESIGN

-

2. Webapps, native apps en hybride apps

Webapp

Dit is in principe een mobiele versie van een website. Deze website wordt speciaal vormgegeven voor de grootte van het scherm van een mobiele telefoon of tablet. Daarbij wordt gebruik gemaakt van HTML, Javascript en platform afhankelijke functionaliteit. Per platform (Apple iOS, Android, Windows mobile) kan er gebruik worden gemaakt van specifieke functionaliteit van dat systeem.

Voordelen:

  • Een mobiele platform wordt beheerd zoals een website. Dit maakt het mogelijk om een generiek platform te ontwikkelen voor alle verschillende platformen
  • Up-to-date informatie in de app aanwezig
  • Mogelijkheid om (beperkt) in te haken op specifieke beschikbare sensoren (locatie, accelerometer)
  • Niet afhankelijk van goedkeuring voor plaatsing in een Appstore
  • Live = Live. Geen wachttijden
  • Relatief lage ontwikkelkosten

Nadelen:

  • Niet alle functionaliteiten van een mobiele telefoon of tablet kan gebruikt worden
  • Geen opslag van data op het toestel zelf, dus altijd verbinding met internet nodig
  • Geen distributie kanaal (Appstore of playstore)
  • Toepassingen zijn alleen te ontwikkelen door gebruik te maken van HTML, technisch gezien dus ook beperkingen

Bij de websites die we tot nog toe gemaakt hebben zijn we uitgegaan van relatieve maten, zij passen in principe op ieder beeldscherm, dus ook op tablets en mobiele telefoons.

Een voorbeeld van een webapp staat hier.

Native app

Een platform afhankelijke versie van een toepassing voor een smartphone. Deze applicatie’s worden gedistribueerd via een centrale Appstore.

Voordelen

  • Maximaal gebruik van alle beschikbare functionaliteiten van het apparaat
  • Integratie mogelijkheden met andere apps
  • Toegang tot de smartphone bibliotheek van media voor gebruik in eigen apps
  • Geen internetverbinding nodig
  • Hogere snelheid van de app op het apparaat

Nadelen

  • Per platform (Apple iOS, Android, Windows mobile) moet er ontwikkeld worden.
  • Goedkeuring voor plaatsing op Appstore of playstore nodig
  • Verandering/update in de software van het platform kan betekenen dat de app aangepast moet worden.

Programmeren:

  • iOS – je programmeert in Objective C, een afgeleide van C. Apple zelf heeft daarvoor inmiddels een programmeer omgeving ontwikkeld, namelijk Swift.
  • Android – je programmeert in Java.
  • Windows Phone – je programmeert in C#.

Een uitgebreide cursus voor het programmeren van IOS staat hier.

Overigens kun je bij Apple ook de programma's downloaden die het maken van een app in de native language makkelijker maken. De nieuwste versie staat hier.

Dat kan natuurlijk ook voor Android, de SDK (Standard Development Kit) staat hier. Meer informatie over Android hier.

Hybride apps

Sinds een paar jaar is het mogelijk om via externe bibliotheken zogenoemde hybride apps te bouwen. Dit zijn apps die weliswaar zijn gecompileerd voor het betreffende doelplatform, maar op de achtergrond gebruik maken van een kale kapstok-app en hierin een intern browservenster openen. In de browser-binnen-de-app draait dan je complete applicatie.

Het kenmerk is dan ook dat dit type apps geheel is gebouwd met de webstandaarden HTML, CSS en JavaScript.

In deze cursus concentreren we ons op dit soort apps.

 

 

 

 

 

verder

 

©jw webdesign